Mühendis kafasındaki mağara
adamlarının ilk taştan tekerleği icat etmesiyle başlayan girişimci ruh serüveni bugün evrim geçirerek yayılmaya devam ediyor.
Bugüne kadar girişimcilik ruhu ve motivasyonu ile ilgili birçok şey söylendi ve
yazıldı. Girişimcileri diğerlerinden ayıran özellikler hep merak edildi ve
merak konusu olmaya da devam ediyor.
Girişimcileri
girişimci yapan karakteristik
özellikleri, davranışları,
huyları değişkenlik gösterir. Geleneksel eğitim modellerinde, gösterilen bir hedefe nasıl ulaşılacağı öğretiliyor. Oysa girişimci kişiliklerde tam tersi bir içgüdünün ve ruhun olduğunu biliyoruz. Girişimciler en kısa tabir ile bilinmeyeni
yaratmaya odaklanmış kişilerdir. Yani, sepetlerindeki bilgi
birikimi ve yetenekleriyle sürekli neler yaratabileceklerini düşünen ve hayal ettiklerini de uykusuz
geceler geçireceklerini bilmelerine rağmen hayata geçirme yetisine sahip olan
kişilerdir.
“her problem yeni bir fırsatın habercisidir”
Girişimci tipi aslında iki
türdür; birincisi hepimizin bildiği fikrini hayata geçirmek için tüm riskleri
üzerine alarak yeni bir işe atılan kişidir. Diğeri ise büyük firmalarda büyük
işler başarır. Firmalar kendi iç dinamikleri ve gereksinimleri için belli
dönemlerde iş planı hazırlar ve belli aralıklarla bu iş planını, değişen
ihtiyaçlara-parametrelere göre güncellerler. Bu durumlarda ikinci tip
girişimciler şirket içinde intrapreneur olarak yeni fikirleri hayata geçirmek için
uğraşırlar. Her iki senaryoda da iş planı hazırlama yöntemini ve inceliklerini
biliyor olmanız beklenir. Bu noktada ilk 1985 yılında Gifford
Pinchot tarafından ortaya
atılan intrapreneur terimini biraz açmak gerebilir: Bu kişiler, DNA’larında
girişimcilik ruhu olan ancak yeteneklerini ve fikirlerini kurum içinde hayata
geçirmeyi tercih eden girişimcilerdir. Her koşulda girişimci dediğin problem çözer. Bir ihtiyaca cevaplar arar, problemi ortadan
kaldıracak modeller geliştirir. Peki, siz girişimci ruha sahip misiniz? Zorlu
sürecin her adımında bıkmadan mücadelenizi sürdürebilecek misiniz? Bu soruların
cevabını az da olsa verebilmek ve kendinizi test etmek için Bank of
Montreal’in hazırladığı dokümandan faydalanabilirsiniz.
“İcraata geçmek başarının en temel
anahtarıdır.” - Pablo Picasso, İspanyol
Ressam
Çalışanları veya işsiz olup
da farklı kapılar deneyenleri girişimciliğe iten faktörler iç ve dış
motivasyonlar olarak ikiye ayrılıyor. İç motivasyon adı üstünde içinizdeki
girişimcilik ateşini temsil ediyor. Dış motivasyonlara ise, girişimciliğe
özenme, başkalarının emrinde çalışmayı istememe, iş bulamama, kurumsal hayattan
sıkılma veya piyasada finansal açıdan daha fazla fırsatın olduğunu düşünme örnek
olarak verilebilir. Sizin için hangi faktör daha ağır basıyor?
Önce Fikir!
Girişiminiz ve iş planınız için
yeni bir fikir gereklidir. Bu fikir piyasaya uygulanabilir ve para
kazandırabilirse inovasyondan söz etmeye başlayabiliriz. Bu noktada inovasyonun
kaynaklarına bakmakta yarar var. Peter Drucker’a göre, girişimcilik için
gerekli olan inovasyonun 7 kaynağı/fırsatı vardır. Bu kaynaklardan doğan ihtiyaçlara
yenilikçi fikirler ile çözüm üretilir ve bir girişim ortaya çıkar. Peki, bu ihtiyaçlar nereden doğuyor? Beklenmeyen, uyumsuzluk, süreç gereksinimi,
endüstri ve piyasa yapısındaki değişim, demografik veriler, anlayış-ruh hali ve
anlamdaki değişim ve yeni bilgi olarak belirlenen bu kaynaklar yeni
fikirlerin, ürünlerin ve yeni piyasaların yaratılmasında rol oynamaktadır.
Önemli olan bu fırsatları kovalamak, analiz etmek ve çözüm üretmektir.
“Bir girişime başlamanın en önemli nedeni anlam yaratmaktır.”
Guy Kawasaki, Girişimci, Yatırımcı ve Yazar
Fikrinizi hayata
geçirebilmek ya da girişiminizi büyütmek için elbet paraya ihtiyaç
duyacaksınız. Elde avuçta ne varsa vermediniz belki ama yatırıma ve yeni
ortaklara yönelme vaktiniz gelecek. Bu durumda fikriniz ve girişiminiz için “hadi
anlat sen ne planlıyorsun-yapıyorsun?” dediklerinde şu sorulara cevap
vermeniz gerekecek:
- Problem Ne?
- Çözüm Önerisi?
- Bu iş için neden siz? Sizi bu konuda
diğerlerinden özel yapan nitelikler neler?
- İş Modeliz var mı?
- Yaratılan Anlam nedir?
- Pazarlama ve satış planları?
- Rekabet Durumu?
- Ekip ve Yönetim?
- Finansal Öngörüler?
Ünlü yönetim danışmanlığı
şirketi Deloitte’nin hazırladığı “Başarılı İş Planı Hazırlama Kılavuzu” nda açıklanan iş planı süreçleri,
planlama yapmanız için size yol gösterecektir. Tek tek incelemekte fayda var.
İş planınızı hazırlarken
pazar araştırma gibi iş yükü gerektiren kısımlarında hangi bölümlerden
oluştuğunu iyi tespit etmek ve içini iyi doldurmak gerekir. Bunun için Canadian Youth Business Foundation’nın hazırladığı kılavuza göz atabilirsiniz. Tabi iş fikrinizi ve
destekleyici verilerinizi kâğıda dökerken kılavuzda örnekler olsun daha detay
yönlendirme yapsın derseniz Community Futures Northwest Alberta’nın iş planı hazırlama dokümanını inceleyebilirsiniz veya Canada Business Network’ün hazırladığı soru-cevaplı kılavuzu inceleyerek iş planınız ile ilgili hiç
düşünmediğiniz noktaların aklınıza düşmesini sağlayabilirsiniz. Yok, ben çok
yazı okuyamam biraz görsel bir kaynak olsaydı derseniz ufak bir göz atmaya
değecek, iş planının temel adımlarına dair bir infografik mevcut.
İş planınızı oluştururken
teknolojilere olan ilgi ve beklentileri gösteren hype diagramlarına göz atmanızda fayda var. Bu grafikleri
yorumlayarak ilgili teknoloji alanında ne zaman bir girişimde bulunmanız veya
bulunmamanız gerektiğini kestirebilmeniz mümkün.
OECD gibi resmi istatistik bilgisi sağlayan kuruluşların yanında, visual.ly veya pinterest.com gibi infografik sağlayan platformlardan iş
planınızı destekleyecek işe yarar istatistiklere ve önemli bilgilere
ulaşabilirsiniz. Bu gibi platformlardan sağlayacağınız veriler ve istatistiki
bilgiler iş planınızın fizibilitesini destekleyecek ve yatırımcılar-finansal
destek veren kurumlara yapacağınız proje sunumlarında gelebilecek muhtemel sorulara
cevap verebilmek için de size önemli dayanak noktaları oluşturacaktır. Resmi
kurumların yayınladığı istatistikleri kullanmanız özellikle
TÜBİTAK-KOSGEB-Bakanlıkların sağladığı finansal destek programlarına
başvururken proje önerisinde ve planında iş modelinizi destekleyecektir.
GizliBilgi - Buluşum Var! Herkese anlatamam!
Tam
bu noktada bir konuya açıklık getirelim. Eğer iş fikrinizin temeli bir buluş
iddiasına dayanıyorsa izleyeceğiniz yol haritasında bazı eklemeler olacaktır.
Yoğun araştırmalar sonucu bir buluş gerçekleştirdiniz ve ticari potansiyeli ve
ekonomik değeri olduğunu düşünüyorsanız iş planı hazırlamadan önce, en başta
buluşunuzun dünya üzerinde yeni olup olmadığını test etmek için ön patent
araştırması yapmak durumundasınız ve daha sonra eğer buluş özelliği taşıdığına
karar verirseniz patent başvurusu ile koruma altına almalısınız. Eğer buluş
değil de inovasyon ise faydalı model, tasarım ise endüstriyel tasarım başvurusu
yapmak gerekecektir. Böylece hazırlayacağınız iş planı ile buluşunuza ait
bilgileri üçüncü şahıslar ile paylaşmanız ve finansal desteklere başvuru
yapmanız kolaylaşacaktır. Fikri mülkiyet hakları ile ilgili ayrıntılı bilgiler
için EBİLTEM Patent Araştırmaları Ofisi’ne danışabilirsiniz.
Girişim fikrinizi hayata
geçirebilmenin ilk adımı fikrinizi başarılı bir iş modeline dönüştürmek ve
tasarımını yapmak. Hepimizin kafasında binlerce fikir uçuşuyor, unutuyoruz
sonra tekrar canlanıyor, üstüne taş ekleye ekleye fikriniz olgunlaşmaya
başlıyor. Olgunlaşma evresine ulaşana dek ilahi güç gelmesini beklemenize gerek
yok! Kendi başınıza veya muhtemel ekibiniz ile birlikte çeşitli haritalama-mapping
araçları kullanarak birbiriyle alakalı olduğunu düşündüğünüz fakat anlamlı
birleşmeyi sağlayamadığınız “fikir filizlerini” toprağa ekip, yeşermesi için
gerekli olan diğer adımları planlamaya başlayabilirsiniz.
İş Modeli Oluşturmak için İpuçları
Sıra fikrinizi iş modeline
dönüştürmeye geldiğinde karşımıza birçok araç çıkıyor. Ama yok ben tahtaya-kâğıda
elimle yazarım, öyle daha rahat ediyorum, aklıma ne eserse dağınık olarak
yazarım sonra birleştirmek isterim derseniz o da bir yöntem. Ancak online araçlar
kullanarak işinizi kolaylaştırmak mümkün.
Görsel iş modeli
tasarlayabileceğiniz araçlardan en ünlüsü ve bilineni “Business Model Canvas” adı verilen ve pdf olarak indirip üzerinde
karalamalar yapabileceğiniz şablon. 9 ana bölümde yer alan sorulara cevaplar vererek
iş fikrinizi şekillendirmeye başlayabilirsiniz.
Diğeri ise hiçbir kayıt
işlemi gerektirmeden üzerinde çalışmaya başlayabileceğiniz ve bedava olan bir
araç: Plan Cruncher. Adım adım karşınıza gelen sorulara cevap
vererek iş modelinizi, ekibinizi, gelir modelinizi, bütçenizi ve muhtemel
işbirliklerinizi tanımlayabiliyorsunuz. Sonucunda da size pdf olarak sonuç
dokümanı veriyor. Denemekte yarar var.
Bir diğer kullanışlı araç
ise, Business Model Canvas şablonu üzerinde online olarak bilgi girişi
yapmanıza imkan tanıyan The Start Up Toolkit. Hemen bir hesap açıp şablonda yer alan
sorulara ait iş modeli bilgilerinizi girebilir ve sonrasında doldurulmuş
şablonunuz pdf olarak indirebilirsiniz.
Önereceğim son araç da
docs.google.com üzerinden yönetebildiğiniz ve görsel bir iş modeli
oluşturmanıza imkan veren “Business Model Drawing Tool”. Sayfayı açtığınızda sadece
görüntülenebilir versiyonu ile karşılaşıyorsunuz. Hemen Google hesabınız ile
giriş yapıp ve dosya bölümünden kopya oluşturarak kendi hesabınıza istediğiniz
kurcalamayı yapabilirsiniz.
Finansal Mevzular
Gelir tablosu, nakit akım tablosu, bilançolar, başa baş (breakeven) noktası
analizi gibi finansal hazırlıklar her girişimin geleceğini şimdiden planlaması
için ihtiyaç duyduğu öngörüleri oluşturur. Nakit akım ve bilanço öngörüleriyle
desteklenmeyen kar öngörüsü girişiminizin mevcut ve gelecekteki durumu hakkında
size büyük resmi göstermez. Bu veriler, girişimize finansal destek bulmak için
yollara düştüğünüzde yatırımcılar tarafından 3-5 yıllık öngörüler olarak talep
edilecektir. Yatırımcı parasını sokağa atıp atmadığını ve yapacağı yatırımın
kar edip etmeyeceğini bilmek ister ki bu en doğan hakkıdır.
Gönüllülük esasıyla çalışan kar gütmeyen bir kuruluş olan SCORE’un
hazırladığı dokümanlar-şablonlar finansal öngörülerinizi hazırlamada size
oldukça faydalı olacaktır. Hem de konunun uzmanlarından ücretsiz mentoring
hizmeti talep edebilirsiniz.
Tabi, bu süreçte dikkate almanız gerecek kabul görmüş bazı direktifler de
olacaktır. Bunları sıralamadan yazıyı sonlandırmak olmazdı.
BunlarıYAPIN
1.
Tutumlu
yaşayın ve girişiminiz için para biriktirin
2.
Başlamayı
düşündüğünüz işi öğrenmek için bu işte çalışmış birileriyle çalışın
3.
Potansiyel
rekabete karşı yeteneklerinizi ve eğitiminizi objektif bir şekilde ölçün
4.
Eğer
bir ürün üretecekseniz, düşün fiyatlı tedarikçileri analiz edin
5.
Girmek
istediğiniz iş alanında çalışan birçok kişiyle konuşun
6.
Karşılaşabileceğiniz
tüm fırsatların ve engellerin analizini yapın
7.
Yeteneklerinizi
değerlendirin.
8.
Home-office
veya part-time çalışabilme ihtimalinizi düşünün
9.
Başlamayı
düşündüğünüz işin artılarını ve eksilerini listeleyin ve analiz edin
10.
Yapmak
istediğiniz işin negatif yönlerini iyi analiz edin ve anlayın
BunlarıYAPMAYIN
1.
Girişim
planını tamamlamadan işinizden ayrılmayı düşünmek
2.
Sevmediğiniz
ve ilginizi çekmeyen bir alanda bir işe girişmek
3.
Bütün
aile servetini riske etmek
4.
Patronunuz
ile rekabet edecek bir işe başlamak
5.
İş
fikrini seçmek için acele etmek
6.
Çok
yüksek riskli bir iş seçmek
7.
Tecrübeli
girişimcilerden faydalanmamak
8.
Çok
fazla borç veya çok az nakit ile girişime başlamak,
9.
Omuz
dayayabileceğiniz bir ortak arayışına girmemek
10.
Körebe
yöntemiyle yoluna devam etmeye çalışmak
Kolay gelsin:)
KAYNAKLAR için tıklayınız.
0 yorum:
Yorum Gönder