Daha önce yazdığım Kalabalıkların
Gücü - Crowdsourcing başlıklı yazımı finansman konusunda
ayrıntılandırarak genişletmek istedim. Crowdfunding yani Kitlesel Finansman dedikleri iş modeli, "farklı iş
modellerinin" birden fazla kişi-kurum-grup tarafından fonlanmasını
sağlayan ve projelerin hayata geçmesine destek olan bir sistem. Bu sistemin
temelinde de "crowdsourcing" modeli yatıyor.
Aslında crowdfunding sistemi kooperatifçilik ile benzerlikler taşıyor. Bildiğiniz gibi
kooperatifçilik, birden fazla kurum veya bireyin bir araya gelecek hem finansal
hem de iş gücü ortaklığı oluşturmasına deniyor. Bir diğer deyişle köylerdeki
imece usulünün sermayeli ortaklıklara dönüşümüdür.
Crowdfunding, Nobel ödüllü Prof. Dr. Muhammed Yunus’un teorisi
olan micro-kredi-finansman yaklaşımıyla da büyük benzerlikler taşıyor. Mikrofinans sisteminin internet devrinde
kullanılan versiyonlarından biri ise Kiva Projesi. Amaç, ihtiyaç sahibi insanların
hayatlarına bir yardım eli uzatmak. Kiva.org’un kurucusu Jessica Jackley’in bu
sistemin ortaya çıkışını ve neler yaptıklarını anlattığı konuşmasını
izlemenizi öneriyorum.
Bu sistemin önümüzdeki yıllardaki kullanım trendine bakacak olursak, Deloitte
firmasının teknoloji alanındaki 2013 yılı tahminlerinin yer aldığı araştırmasına
göre Crowdfunding pazarı 3 milyar dolar olacak. Rapor ayrıca, crowdfunding
platformlarının yeni girişimlerin fonlanmasında risk sermayesi faaliyetlerini de
tamamlayıcı rol üstleneceğini belirtiyor.
Bu sistemin işlerliği için tabi ki de yasal mevzuata dikkat etmek
gerekiyor. Sonuçta işin mutfağında “para toplama” kavramı yer alıyor. ABD’ye
baktığımızda, yeni çıkan “kitlesel finansman yasaları” ile bu sistem yaygınlaştırılmaya
çalışılıyor. Yasanın ismi Jumpstart Our Business Startups Act (JOBS Act) ve geçtiğimiz Nisan
ayında onaylandı. Türkiye’de ise durum
biraz farklı cereyan ediyor. Yeni Türk Ticaret
kanununda "Sermaye Piyasası Kanunu hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
bir şirket kurmak veya şirketin sermayesini artırmak amacıyla yahut vaadiyle
halka her türlü yoldan çağrıda bulunularak para toplanması yasaktır."
maddesi bulunuyor.
Crowdsourcing.org’un raporuna
göre, dünya üzerinde 450’ den fazla Crowdfunding platformu mevcut (rapora
göre resmi rakam 452). Bunların 191 tanesi ABD de faaliyet gösteriyor. Bu
listeye bizden de 3 proje ekleyebiliriz. biayda.com,
projemefon.com ve ortagiz.com.
Yurtdışından bazı Crowdfunding iş
modelleri:
Platform İsmi
|
Hedef Kitlesi/Amaç
|
Teknolojiden sanata her
türlü proje
|
|
Akademik Projeler
|
|
İnternet Teknolojileri
|
|
Kadın-erkek
eşitsizliği
|
|
Mobil Teknoloji, Tüketim ürünleri…
|
|
Equity based Crowdfunding
|
|
Hayvanların korunması için fon
|
Diğer crowdfunding
platfomlarının ayrıntılarına karşılaştırmalı olarak ulaşmak mümkün.
Bu platformların her birinde yer alan yenilikçi projeler, bize tam
anlamıyla “inovasyon fuarı” havasını yaşatıyor. Girişimcilerin yayınladıkları en
yeni projeler bir anlamda teknoloji kategorisindeki trendi belirliyor ve büyük
firmaların da ilgisini kolay çekiyor. Çünkü kullanıcılar tarafından yüksek
oranda fonlanan projeler bir anlamda rüştünü ispatlamış demektir. Rüştünü
ispatlayan yani bu platformlardan topladıkları fonlarla başarılı olan projeleri
(Kickstarter ve Indiegogo üzerinden) merak ediyorsanız http://outgrow.me takip edilebilirsiniz. Başarıyla
fonlanan projelerin en popüleri kuşkusuz Pebble.
Kickstarter’ da yayınlanan bu proje 10 milyon dolardan fazla fon topladı ve
şimdi 150$’dan alıcılarını bekliyor.
Kickstarter platformunda teknoloji kategorisinde yer alan ve en fazla fon
toplayan projelere göz atacak olursak, hayata geçmeyi bekleyen projelerin kendi
sektörlerinde birçok dengeyi değiştirebilecek potansiyele sahip olduğunu
görebiliriz. LIFX
adındaki bu proje, ev ve işyeri aydınlatmasında oldukça iddialı. Benzer şekilde
SmartThings’in projesi
ise evinizdeki tüm eşyaların cep telefonunuzdan kontrol edilmesini sağlıyor. Bu
projeleri gördükçe, nesnelerin interneti (Internet of Things) denilen olgunun
hayatımızı ne derece değiştireceğini kestirmek hiç de zor olmuyor.
Kickstarter üzerinden projelerini yayınlayacaklara ön tasarım, modelleme ve
tanıtım çalışmalarında destek olan firmalar bile kuruldu. Bu ekosistem, daha birçok farklı destek platformunun ve dikey
iş modellerinin kurulmasına vesile olacağa benziyor.
Üniversitelerden çıkan buluşların ve yenilikçi projelerin fonlanmasında
kullanılan mevcut ticarileştirme-yatırım araçlarının yanında bu platformların
da kullanılması çok büyük avantajlar getirecektir. Tabi öncesinde var olan
araçların işlerliğini arttırmak önceliğimiz. Teknoloji transfer ofislerinin
kurulma sürecini yaşadığımız şu günlerde crowdfunding modelinin üniversite
buluşlarına odaklanmış modelini görsek fena mı olur?
0 yorum:
Yorum Gönder