COMPANY MİSSİON: NEDEN FARKLI, NEDEN ÖNEMLİ?
Türkiye’de 1 milyondan, İstanbul’da 300 binden, İzmir’de 90 binden fazla firma küresel ticari sistemin çarklarında, tüm dünyadaki binlerce muadili arasından sıyrılarak ticari işbirliği potansiyellerini çeşitli yollardan artırmaya çalışmaktalar. Yerel ve küresel milyonlarca firma ile yüzdüğünüz bu rekabet denizinde hayatta kalabilmek için fark yaratmak, muadillerinizden farklı bir şeyler yapmak zorundasınız.
Örneğin küçük ve orta ölçekli bir firmaysanız yüksek ihtimalle yıl içinde
minimum 2 fuara ya da yurtdışı ziyaretine katılım göstermekte, bu araç için
belirli bir bütçe ayırmaktasınız. Fakat ciddi iş potansiyeli taşıyan bu
aktiviteleri halen geleneksel yöntemlerle planlayıp yönetenlerdenseniz, fark
yaratmak için doğru yolda olmadığınızı söyleyebiliriz. Elinizdeki araçlardan
sağlayacağınız getiri, yeniliklere ilişkin farkındalığınız ile doğru
orantılıdır. Bu yüzden de uluslararası bağlantılarınızı ‘broşür-kartvizit
değişimi’ benzeri cılız işbirliği temaslarından öteye geçirmek aslında
sizin elinizde.
Bu sayının özel dosyası olarak belirlediğimiz “Company Mission”
elinizin altındaki verimlilik anahtarlarından birisidir. Altında sayısız fırsat
barındıran bu kavramın ne olduğu ve neden önemli olduğu ile başlayalım. Company
Mission, çift taraflı işleyen bir uluslararası işbirliği aracıdır:
· Yurt dışında
gerçekleştirilecek bir aktiviteyi tamamlayıcı olarak ya da doğrudan aktivitenin
kendisi olarak düzenlenen birebir firma ziyaretleri ve özel toplantılar,
· Yurt dışından gelecek bir
firmanın talepleri doğrultusunda bölgemizdeki uygun firmaların
bilgilendirilmesi, firma ziyaretlerinin ayarlanması.
Bu tanımlardan hareketle kavramı ticari heyet gibi benzer aktiviteler ile
eşdeğer tutmak olası fakat hatalı bir düşünce olacaktır. Çünkü Company Mission
‘firma odaklı’ bir aktivitedir. Belirli bir sektörde birçok
küresel firmanın bir araya getirildiği bir tanışma-görüşme ortamı düzenlemek
yerine firmanın spesifik bir talebi üzerine ( x konusunda taşeron arayışı, y
üzerine distribütör arayışı vb.) bu talebi karşılayabilecek partnerler aranır.
Doğrudan işbirliği potansiyeli olan firmalar ile görüştürülmek üzere çalışma
yürütülür.
Company Mission kavramına önem atfetmemizin birkaç sebebi var. Öncelikle
kavramın sağladığı servis odaklanmış bir servistir. Uluslararası ağların güven
odaklı çalıştığı bilinen bir gerçek. Company Mission bu güven ortamını
oluşturan araçlar arasında en etkililerden biridir. Size referans olan bir
Avrupa İşletmeler Ağı partneri aracılığı ile yabancı bir firmanın ziyaret
edilmesi ‘güven atmosferinin yaratılması’ için yeterli olacaktır.
İkinci olarak bu aracı kullanırken sizinle birlikte gönüllülük usulü
çalışacak Avrupa İşletmeler Ağı partneriniz bulunmaktadır. Tüm süreç boyunca bu
iş işin görevlendirdiğiniz bir departman gibi size destek olacak ofis, bir
telefon uzağınızda olacaktır.
Son olarak Company Mission aracı ile Avrupa İşletmeler
Ağı Partnerinizin bir araya gelmesi ile oluşan ikili, 50 ülkelik bir
coğrafyada, yukarıda toparlamaya çalıştığımız tüm avantajlara sahip olma
imkanını ayağınızın altına serecektir. Kendi kontaklarınız ile erişemeyeceğiniz
bölgeler artık size daha yakın olacaktır. Erişebileceğiniz noktaların tamamını
sıralayabilmek isterdik, fakat 600’e yakın noktayı buraya sığdırmamız pek
mümkün olmadı. Küçük bir örneklem için;
Listenin tamamına ulaşmak
için: http://www.enterprise-europe-network.ec.europa.eu/about/branches
CM
UYGULAMA METODU: ÇARKIN DİŞLİSİ OLMAK
Bir Company Mission düzenlenmesi farklı olay ve fikirlere bağlı olarak tetiklenebilmektedir.
Bu tetikleyici unsur kimi zaman bir fuar, kimi zaman kişisel bir araştırma,
kimi zaman geçici bir fırsat olabilmekte. Bu bağlamda bu yaratıcı düşünceleri
tek tek sıralayarak bir kalıba sokmak çok doğru olmasa da fikir vermesi açısından
sık karşılaşılan birkaç durumu örnek olarak verebiliriz:
· İhtisas Fuarı Çıkışlı
Company Mission Talepleri: Uluslararası ihtisas fuarına katılacak bir firmanın,
katıldığı ülkede belirleyeceği spesifik firmalar ile fuara paralel olarak ikili
görüşmeler, firma ziyaretleri organize edilmesi talebidir.
· Araştırma Çıkışlı Company
Mission Talepleri: Pazar araştırması, ürün incelemesi gibi yöntemler sonucu belirli bir
bölgede hedef firmaların belirlenmesi durumunda ortaya çıkan ziyaret
gerçekleştirme talepleridir.
· Ticari Fırsat Odaklı Company
Mission Talepleri: Firmaların bir ticari fırsat üzerine hedef odaklı bir plan ile hareket
ederek bölgedeki uygun firmalar ile görüşme ayarlanması talepleridir.
Tüm bu farklı motivasyonlarda ortak nokta, adına Company Mission düzenlenen
firmaların üzerlerine düşen girişimcilik ve araştırma görevlerini gereğince
yerine getirmiş olmalarıdır. Bu noktanın altını çizmekte fayda var: EBIC-Ege
olarak aradığımız firmalar yenilikçi iş modellerine ve araştırmaya açık, geleneksel
araçları yeni yaklaşımlar ile harmanlayabilmiş firmalardır!
Firma olarak üzerine düşen
planlama-inceleme-araştırma görevini yerine getirerek ve işbirliği ihtimali
yüksek bölge ya da hedef firmalar tespit ettiyseniz, detaylar üzerinde çalışmak
üzere EBIC-Ege ile temasa geçmeniz gerekmektedir. Sürecin geri kalanı şu
şekilde düzenlenmektedir:
- EBIC-EGE’nin Hedef CM Ülkesindeki Avrupa İşletmeler Ağı (AİA) Partneri ile Temasa Geçmesi
- AİA Partnerimizin Bölgedeki Firmaları Bilgilendirmesi
- Görüşmek İsteyen Firmaların Belirlenmesi ve Kataloğun Oluşturulması
- Kataloğun EBIC-Ege’ye İletilmesi ve Firmamızın İncelemesine Sunulması
- Firmamızın İncelemesi Sonrası Görüşme Takviminin Kesinleşmesi
- COMPANY MİSSİON
SOMUT
ÖRNEKLER: BAŞARILI CM DENEYİMLERİ
Tüm bu anlatılanlar somut örneklere dökülmedikçe zihinlerde kolay kolay yer
etmiyor. Sanayici haklı olarak emek vereceği bir aktivitenin nelere gebe
olduğunu, daha önce nasıl uygulandığını görmek istiyor. EBIC-Ege olarak bu
konuda şanslı konsorsiyumlardan biriyiz, zira bu bölümü kaleme alırken
yaşadığımız tek sıkıntı hangi Company Mission tecrübemizi yazsak oldu! Netice
olarak madalyonun iki yüzünü de gösterebilmek için Türkiye’de ağırladığımız
Gram Equipment’ın ve bu ay içinde İtalya’ya gidecek olan Çağlar Doğal
Ürünler’in hikayelerini sizlerle paylaşmaya karar verdik.
Gram Equipment-Danimarka’dan İzmir’e Bir Değişim Hikayesi:
Danimarkalı dondurma makineleri üreticisi Gram Equipment, uzun süredir
beraber çalıştığı Doğu Avrupalı tedarikçilerini değiştirme kararını aldığında
bu değişimin bu kadar çabuk ve verimli şekilde atlatılacağına ne kadar
inanıyordu bilemiyoruz. Fakat Danimarka’daki Avrupa İşletmeler Ağı partneri “Agro
Park” ve EBIC-Ege’nin destekleri ile sürecin sancısız tamamlandığını
bugün gönül rahatlığı ile söyleyebilmekteyiz.
Firma yeni tedarikçiler için yaptığı araştırma sonucu rotasını Türkiye’ye
çevirme kararı aldığında, bu kararı Agro Park ile paylaşmıştır. Danimarkalı
partnerimiz haberi aldıktan sonra vakit kaybetmeden bizimle temasa geçti. Agro
Park’tan aldığımız bilgiler doğrultusunda Gram Equipment’ın aradığı
tedarikçilerden beklentilerini ve diğer teknik detayları içeren bir profili
hazırlandı. Ardından bu profil veri tabanımızdaki firmalara gönderilerek
talepler toplandı.
Gelen taleplerin uygunluğu EBIC-Ege uzmanlarınca değerlendirildikten sonra
Gram Equipment’ın incelemesine sunacağımız Company Mission kataloğumuz hazırdı.
Agro Park aracılığı ile firmaya ilettiğimiz katalog onay aldıktan sonra geriye
detayları organize etmek kalmıştı: saati saatine işleyecek bir görüşme takvimi.
Gram Equipment’ı 2011 yılında 2 kez İzmir’de ağırladık. Yukarıda bahsi
geçen detaylar 2-4 Şubat 2011 tarihlerinde gerçekleştirdiğimiz ilk etkinliğe
ilişkindir. Bu Company Mission kapsamında 9 firmamız Gram Equipment ile görüşme
fırsatı elde etti. Firmanın ikinci ziyareti 21-25 Mart tarihlerinde
gerçekleşti. İkinci Company Mission kapsamında da 17 firmamız Gram Equipment
ile tanışarak potansiyel işbirliği ihtimalini masaya yatırma fırsatı buldu.
Bugün itibari ile Gram Equipment bahsi geçen Company Mission’lar kapsamında
bölgemizden 4 yeni tedarikçi kazanmış durumdadır. Ayrıca firmalarımız da
küresel çapta bir firma ile çalışma, uluslararası iş kültürüne en üst seviyeden
adapte olma imkanına eriştiler.
Çağlar Doğal Ürünler-Sanal Ortamdan İtalya’ya:
Türkiye’den İtalya’ya uzanan bu hikaye aslında daha çok sıcak. Hatta bu
satırlar yazılırken Company Mission hazırlıklarında son rötuşlar yapılıyor.
Fakat bülten size ulaştığında İzmir Urla’da yerleşik Çağlar Doğal Ürünler
isimli firmamız İtalya’nın Calabria bölgesinde 3 firma ve 1 İtalyan profesör
ile görüşmelerini tamamlamış bir şekilde Türkiye’ye dönmüş olacak!
İtalyan firmanın Avrupa İşletmeler Ağı üzerinde yayınladığı teknoloji
transferi talebini haftalık e-bültenimizin 41. Sayısında gören Çağlar Doğal
Ürünler’in, firma ile görüşmek istediğini bize iletmesi tüm hikayenin başlangıç
noktasını oluşturuyor. 2011’in Ekim ayı içerisinde karşılıklı iletişim
bilgileri ve firma detaylarının AİA ofislerince değiştirilmesini takiben
firmalar arasında başlayan görüşmeler kısa sürede hızlandı. Aralık ayının
ortasına gelindiğinde mutabakat anlaşması imzalama aşamasına gelen firmalar
için ziyaret kaçınılmaz bir duruma gelmişti.
İtalya’dan davet alan Çağlar Doğal Ürünler’in davete icabet göstereceği
kesinleştiğinde ise doğal olarak akıllara ilk gelen bir Company Mission’ın
düzenlenme ihtimali oldu. Ne de olsa firmamız İtalya’ya kadar gidecekti,
ziyareti çeşitlendirme, birkaç işbirliğinin daha temelini atma ihtimalini elimizin
tersiyle itemezdik. Vakit kaybetmeden İtalyan ofis ile temas kurarak bölgede
firmamıza uygun başka şirketler olup olmadığını sorduk. İtalyan ofis bölgesinde
gerçekleştirdiği tarama sonucunda firmamız ile görüşmek isteyebilecek farklı
firmalar ve akademisyenler olduğunu bize iletti. Artık Company Mission için
ihtiyaç duyduğumuz şartlar oluşmuştu.
Gelinen noktada Çağlar Doğal Ürünler zaten gideceği İtalya’da ana amacından
kopmadan birkaç firma ziyareti daha gerçekleştirme imkanı bulacak. Görüşeceği kişiler
arasında bir İtalyan üniversitesinin firmamız ile ilgili bölümünün dekanı da
yer alıyor. Firma için kendi kontakları ile ulaşmakta çok zorlanacağı
noktalara, kısa süre içinde ulaşma imkanı doğdu.
Tüm bu anlatılanlar sizin için de mümkün olabilir; elbette yeni yöntemler
denemeye, üzerinize düşenleri yerine getirmeye ve birlikte çalışmaya
hazırsanız…
0 yorum:
Yorum Gönder