Değişim Yönetimi: Hiç
Değişme Hep Böyle Kal!
Değişim heyecan verici olabilir ancak aynı
zamanda zorludur. Yeni rakipler, pazarlar ve teknolojiler bizi sürekliliği olan
bir değişime zorlar. Siz de bu değişime göğüs germek ve başarılı bir geçiş
sürecini yönetmek için çabalarsınız.
Değişim kaynağı hem içten hem de
dıştan gelebilir. Ekonomik bir kriz, yeni bir yasanın varlığı, yeni bir ortak
veya yeni bir proje organizasyonunuz da hem stratejik değişimlere hem de
operasyonel değişimlere neden olabilir. Değişim, radikal tek seferlik
değişimler olabileceği gibi sürekli iyileştirmeye yönelikte olabilir. Değişim
programları birçok kategori de incelenebilir. Bunlardan bazıları;
- Yapısal Değişim: Genel performansı
arttırmaya yönelik girişimlerdir. Yeni
bir liderin gelişi, şirket ortaklığı, terfiler tetikleyici olabilir.
- Maliyet Düşürücü
Değişim: Gereksiz
aktivitelerin operasyonlardan çıkarılmasıdır. Uzun dönem ortaklık
anlaşmaları, birim fiyatın düşürülmesi, dış kaynak kullanımı başlıca
değişim nedenleridir.
- Proses
Değişimi:
İşlerin nasıl yapıldığına odaklanılır. Yeni bir teknolojinin entegrasyonu
örnektir.
- Kültürel
Değişim:
Operasyonel değerler, davranış biçimleri, ilişki yönetimi ve çalışanlar
ile ilgili değişimlerdir. Katılımcı yönetim, müşteri odaklı düşünceye
yönelim başlıca örneklerdir.
- Stratejik
Amaç Değişimi:
Stratejik eğilime, ana amaca ve misyona yönelik değişimlerdir. Tek ürün
satmak yerine anahtar teslim sistem çözümlerine geçiş ve yerel pazardan
global pazarlara geçiş tetikleyicidir.
Değişim
hangi kategoriye girerse girsin kaynağı ne olursa olsun her zaman için yıkıcı
ve travmatik zamanları beraberinde getirir. Bu nedenle de çoğu kurum ve lider
tarafından dikkate alınmayarak görmezden gelinir. Ama değişimi bir tehdit
olarak görmektense bunu bir fırsat yaratma şansı olarak görmelisiniz.
Değişime Hazır Mısınız?

· Organizasyon yapısının her
seviyesinde efektif bir liderlik: Beceriksiz liderler organizasyon
performansına ve değişim yeteneğine engeldir. Organizasyon çok iyi bir ücret,
yan faydalar ve uygun bir ortam sağlasa bile yetkin olmayan liderler
çalışanları değişim için motive edemezler.
· Çalışanların kişisel olarak
değişime motive olması: Değişim ancak çalışanların mevcut durumdan yeterince memnuniyet duymadığı
zaman, değişim için çaba harcamayı ve yeni bir şeyler yapmanın riskini kabul
etmesi ile gerçekleşebilir.
· Organizasyonun işbirliği yapmaya
hazır olması: Efektif değişim motive tarafların işbirliğine isteğini gerekli kılar.
Değişime Hazırlan
Organizasyonunu hazırlamak için takip etmen gereken 3 ana adım var.
1 1. Katılımcı
çalışmayı Destekle
· Karar verme mekanizmasını en düşük seviyelere kadar indir. Kendi kararlarını uygulamak kendi etkinliklerini daha iyi algılamalarını
sağlayacaktır.
· Bilgiyi özgürce paylaş. Bilgi bir organizasyona hayat veren kandır. Bilginin
alınması ve yayımı esnek, hızlı bir değişim için en kritik nokta.
· İki yönlü iletişim: Konuş ama mutlaka dinle.
· Çalışanların değişimin nedenini algılamasına yardımcı ol.
- Çalışanlarınızın
fikirlerini özgür bırakın
· Çalışanlarınızın özgürce düşüncelerini paylaşmaları katkı vermelerini de
sağlayacaktır. Çalışanların seslerinin duyulduğunu bilmesi değişimi
sahiplenmelerini sağlayacaktır.
· Değişime olan direnci anlamaya çalışın ve çalışanların endişelerini
ciddiyetle ele alın.
- Organizasyonunuzdan
korkuyu uzaklaştırın
· Organizasyon kültürü eğer korku ağırlıklı yönetiliyorsa değişim
kapasitesine sahip değildir. Korku çalışanların riskten uzaklaşmalarını,
iletişimi azaltmalarını ve sadece kendi işlerini yapmalarına neden olur. Bu durum
ek olarak üretkenliği, ürün ve servisteki kaliteyi düşürerek organizasyonlara
pahalıya mal olmaktadır.
Değişimi Uygula ve Destekle
Değişim programının uygulanması organizasyonun bütün seviyelerinin çabalarına ihtiyaç duyacaktır. Bu nedenle basit, esnek ve etkilenen bütün seviyelerden katkı alınarak hazırlanması gerekir.
Değişim programının uygulanması organizasyonun bütün seviyelerinin çabalarına ihtiyaç duyacaktır. Bu nedenle basit, esnek ve etkilenen bütün seviyelerden katkı alınarak hazırlanması gerekir.

Değişim programlarında destek
aktiviteler, uygulamalarda en büyük yardımcılardır. Pilot programlar
hazırlayarak çalışanlarınıza yönetilebilir büyüklükte ve başarılabilir
kriterlerle daha küçük problemlerle başa çıkmaları için fırsat verebilirsiniz.
Bu size daha geniş kapsamlı değişimler için pratiklik sağlayacaktır.
Eğitim Programları ile
çalışanlarınızın yeteneklerini geliştirebilir ve değişime daha efektif katkılar
vermelerini sağlayabilirsiniz.
Ödül sistemleri kullanarak çalışanlarınızın çabalarını kısa
dönem kazanımları ile değerlendirerek ödüllendirebilirsiniz.
Değişime önderlik etmek şaşırtıcı
derecede zorluklar içerir. Birçok insan için değişim şuan yaptığı şeyin yanlış
olduğunu kabul etmektir ve bu durumun kabul edilmesi bireyler için zordur. Bu
nedenle değişimin sadece organizasyon için değil çalışan için de daha iyi
olacağının algılatılması gerekmektedir ve bu karşılaşılacak en büyük zorluktur.
Bir diğer önemli zorlukta
değişimin kendi içinde bağlantısı olan bütün parçalar üzerinde etkisi olması ve
biranda birçok değişikliğin yapılmaya çalışmasıdır. Bu durumda bazen çözmeye
çalıştığımızdan daha büyük problemler yaratabilmektedir.
Planlar her zaman için belli
esneklikler ile oluşturulur. Değişim programı planını ele alırken değişimin barındırdığı
bütün belirsizlikleri göz önünde bulundurarak esnek, hızlı ve çalışanların
kendi kararlarını alarak uygulamasına izin verecek şekilde hazırlanmasına
dikkat edilmelidir.
Email: aykut.gulalanlar@ebiltem.ege.edu.tr
Kaynaklar:
Change Management, Harward Business Publishing
Choosing Strategies for Change, John P. Kotter, ve Leonard
A.Schlesinger, Harward Business Review
Decoding Resistance to Change, Jeffrey D. Ford ve Laurie W.Ford , Harward Business Review
0 yorum:
Yorum Gönder