ShareThis

10 Nisan 2012 Salı

Kurum 2.0


 KURUM 2.0: İŞ VE ŞİRKET KÜLTÜRÜNÜN ALT-ÜST OLUŞU

‘Sosyal’ kelimesinin sözlük anlamını çoktan aşarak farklı birçok alana sirayet ettiği yeni bir dönemin başlangıcındayız. Her geçen gün etki alanı biraz daha genişleyen bu kavramın nitelediği isim sayısı da artmakta: sosyal medya, sosyal iş, sosyal pazarlama, sosyal ağ, sosyal öğrenme, sosyal bilişim. Bu istilanın bir değişimin temelleri üzerinde yükseldiğine şüphe yok.

Bahsi geçen değişim, çevremizde etkileşim içinde olduğumuz her şeyin odak noktasındaki kayma ile ilgili. Yeni odak noktası olan ‘insan’ karşı konulamaz bir çekim yaratmakta. Önceleri bilgi, pazar, kurumlar, sistemler gibi daha statik noktalara bağlı olan yaşam biçimi şu an son sürat interaktif bir yöne doğru yol alıyor. Artık herkes değişimin bir parçası olabilmekte. Bu durum ileride bir zorunluluğa da dönüşecek gibi gözüküyor, yani bu interaktif iletişimin içine girmek, değişimin bir parçası olmak zorunda kalacağız. 

İş çevrenizdeki değişimi ele alalım. Pazar dediğimiz şey artık eskisinden çok farklı. Müşteri ile etkileşimin hızı ve gücü doğrudan iş planlarınıza etki eder oldu. Çevrenizde, pazarınızda, iş ortaklarınızda yaşanan bu değişimin ardından sıra iş kültürünüzdeki alışkanlıklarınızın değişimine geldi. Sosyal İş (Social Business) kavramı saydığım alanları değişime uğrattıktan sonra iş yapma biçimlerinize gözünü dikmiş durumda. Kısacası yeni ‘Sosyal İş Çağı’nın arifesindeyiz. 

Değişimin soyutluğundan dem vuracak olanları ‘Kurum 2.0 (Enterprise 2.0)’ ile tanıştırmak isterim, yani mevcut firma kurgunuzu çöpe atacak somut yeni düzen ile. Kurum 2.0 yukarıda bahsi geçen sosyal etkileşim temelli ikinci nesil web uygulamaları (web 2.0) üzerine inşa edilen bir organizasyon yapısı. Bu yapı sosyal ağ, blog, wiki, video paylaşımı, podcast, etiketleme gibi farklı yeni nesil araçların şirket güvenlik duvarları içinde şirket için ve şirket ekosistemi içinde şirket dışı iletişiminde kullanımını gerekli kılıyor. 

Kurum 2.0’ın kerametini sorgulandığımızda eski yönetim alışkanlıklarımızın bataklığı ile karşı karşıya kalıyoruz. Nasıl mı?

İş ile ilgili öğrenmenin %70’i informal olarak gerçekleşmektedir.
       
Kurum 2.0 ile oluşturulacak sosyal etkileşim statü ve mesafe duvarlarını yıkarak öğrenme sürecini informel ve etkin bir hale getirecektir. Hiyerarşik öğrenmeye dayalı düzenler rafa kalkıyor. Öğrenme süreci de yeni nesile terfi ediyor: Öğrenme 2.0!

Doğru bilgiye ulaşmak için çalışma saatlerinin ortalama %30’u harcanmakta, erişilen bilginin ise ancak %50’si değere dönüşebilmektedir.

Birçok firma bilgi paylaşımını sağlamak üzere ortak dosya alanları, doküman yönetim sistemleri, e-mail sistemleri ve diğer ağ paylaşım araçlarını çalışanlarına sunmaktadır. Fakat bu sistemler sadece insan-bilgi arasında bir bağ kurar. Oysa Kurum 2.0 insan-insan arasında bağ kurar. Web 2.0 araçlarından faydalanarak kurulan bu bağ ile bilgiye erişim kolaylaşır, bilginin paylaşımı, oylanması, etiketlenmesi, yorumlanması sağlanır (Örnek uygulama için bkz. www.yammer.com ). Kısacası dosya arşiv sisteminiz yerini işler bir bilgi ağına bırakır.

Dinamizm – Etkileşim –  Deneyimleme!

Kurum 2.0 ile müşteriler, çalışanlar, yöneticiler, iş ortakları, tedarikçiler ve diğer aktörler dinamik bir  etkileşimle şirket içi ve şirket dışı yönelimlerin haritasını çizmektedir. En önemlisi tüm bu süreç bir  ‘deneyimleme’ ritüeline bağlanmıştır. Yani her aktör oyunu bizzat oynadığını hisseder, oturduğu yerden yaratabileceği etkinin farkındadır. Ağızdan ağıza negatif pazarlamanın Web 2.0 araçları ile yayılma hızını bir düşünün! 

Web 2.0 gibi yeni nesil araçlar yeni nesil öğrenme ve çalışma biçimlerini tetiklediği gibi, bu yenilikler üzerine düşünmeyi de zorunlu kılmaktadır. Yaşanan değişim basit bir versiyon değişikliğinden ötedir. Gelinen noktada iş kültürünüzü ve düşünme biçimlerinizi sosyalleştirmek klişe tabiri ile geleceği yakalamanın eş anlamlısıdır.



0 yorum: